דף הבית >> זכויות במשפט העבודה >> פיטורים והתפטרות >> זכויות עובדים בעת סגירת חברה >> חילופי מעבידים >> חילופי מעבידים - פיצויי פיטורים
א
חילופי מעבידים-פיצויי פיטורים
א
מי מהמעבידים חב בתשלום פיצויי הפיטורים?  
 
בהתאם לסעיף 1(א) הנ"ל המעסיק שפיטר את העובד הינו המעסיק שחב בפיצויי הפיטורים, וזאת עבור כל תקופת עבודתו של העובד באותם מקום עבודה, אף אם הוא לא המעביד ששכר את העובד לעבודה, או העסיקו לאורך כל תקופת העבודה.       
החריג לכך הוא מקרה בו עובד קיבל פיצויי פיטורים בעד תקופת עבודתו "באותו מקום עבודה" מאת מעבידו הקודם. במקרה זה לא יהיה המעביד החדש חייב פיצויי פיטורים בעד אותה תקופה בעדה שולמו פיצויי פיטורים, אם וכאשר יפוטר העובד.
  
אם אתפטר מיוזמתי האם עדיין אהיה זכאית לפיצויי פיטורים, וכיצד, אם בכלל, יפגעו זכויותיי בשל התפטרותי?
 
שאלת ההתפטרות רלבנטית אך ורק לעניין הזכאות לפיצויי פיטורים. יתר זכויותייך נשמרות לך, ללא תלות בשאלה האם התפטרת או פוטרת.
פיצויי פיטורים -  ככלל, הפסיקה קבעה, כי עובד המתפטר מיוזמתו עקב חילופי מעבידים, דינו כדין מפוטר עפ"י הוראת סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים, ויהיה זכאי לפיצויים בהתאם לחוק פיצויי פיטורים.
יחד עם זאת לכלל זה נקבעו חריגים על פיהם יהיו מקרים בהם הפיטורים, על אף חילופי מעבידים, לא יחשבו כפיטורים. לדוגמא, כאשר :
א. תנאי ההעסקה נותרים זהים.
ב. אין שינוי בשגרת העבודה.
ג. אין שינוי של זכויות העובד או שאלה אינן עתידות להשתנות. עוד נקבע, כי אין די בחשש גרידא משינויים עתידיים או בפגיעה בזכויות – שאפשר שלא יתקיימו אלא יש צורך בידיעה מוצקה.
ד. מנהל המעסיקה הישנה הוא מנהל המעסיקה החדשה.
המבחן הינו : האם סביר הוא שעובד מסוג העובד בו מדובר היה ממשיך לעבוד בנסיבות החדשות שנוצרו (מבחן אובייקטיבי).
 
אם אחליט לעבוד עם המעביד החדש האם יישמרו לי כל זכויותיי כפי שהוסכמו עם המעסיק הישן?
 
התשובה חיובית. כאשר העובד מסכים לעבוד בחברה החדשה בהתאם להלכה יישמרו לו כל הזכויות הנתונות לו עפ"י דיני העבודה ועל-פי ההסכמים הקיבוציים שנכרתו בתקופת העסקתו ע"י המעביד הקודם.
 
בהנחה כי המשכתי לעבוד אצל המעסיק החדש האם אוכל לתבוע פיצויי פיטורים מהמעסיק הקודם  בשל חילופי המעבידים?
 
הסכמה אינה חייבת להיות מפורשת אלא גם משתמעת. אף אם שתקת, ולא התנגדת לחילופי המעבידים בזמן ביצועם, הרי שניתן לראות אותך כמסכימה לעבוד תחת המעסיק החדש, וככזו שכרתה חוזה עם המעסיק החדש ולא תהיי זכאית לפיצויי פיטורים.
יחד עם זאת בהתאם לפסיקתו של בית הדין הארצי לעבודה, יתכנו נסיבות בהן עובד הממשיך לעבוד באותו מקום עבודה פיזי, בעת החלפת ספקי שירות, ימצא זכאי לפיצויי פיטורים ממעסיקו הקודם, וזאת על שום שרואים את החלפת ספקי השירות כפיטורים.
לדוגמא: מצב שבו ספק שירות הקודם אינו מציע לעובד מקום עבודה חלופי סביר וממשי; מצב שבו נקבע בהסכם קיבוצי, כי כל ספק שירות נדרש לשלם לעובדיו פיצויי פיטורים עבור התקופה בה העסיקם; וכן מצב שבו יש חשש, כי ספק השירותים - המעביד החדש לא יעמוד בתשלום פיצויי הפיטורים בעד התקופה הקודמת לזכייתו במכרז.
מקרה מיוחד נוסף, המזכה עובד בפיצויי פיטורים בשל חילופי מעבידים, אף אם העובד נשאר במקום העבודה, הינו זה המוצג בסעיף 1 (ב) לחוק פיצויי פיטורים -
במקרה בו עובד עבר ממקום עבודה למקום עבודה אצל אותו מעביד ונתחלפו המעבידים במקום העבודה האחרון, זכאי הוא לקבל פיצויי-פיטורים מהמעביד הקודם בעד תקופת עבודתו אצלו או במקום העבודה הקודם כאילו פוטר ביום חילופי המעבידים.       
יחד עם זאת, אם קיבל המעביד החדש על פי התחייבות בכתב כלפי העובד, את האחריות לפיצויי-הפיטורים שהיה העובד זכאי לקבלם מהמעביד הקודם, יהיה המעביד הקודם פטור מתשלום הפיצויים ויראו את תקופת עבודתו של העובד אצל המעביד הקודם או במקום העבודה הקודם כאילו עבד במקום העבודה הנוכחי.
 
כל הזכויות שמורות לאשכנזי טהון עורכי דין.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד. 
  

Go Back  Print  Send Page

כתובתנו: בית כלל, דרויאנוב 5, קומה 8 תל אביב 63143;טלפון - 077-2013690 פקס - 077-2013220 

כיתבו אלינו: at-lawyers@013.net

כל הזכויות שמורות למשרד אשכנזי טהון עורכי דין. האמור באתר איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
למידע נוסף אנא צרו עימנו קשר.

Site Map  |  Make us your HomePage |  Top
  |  
לייבסיטי - בניית אתרים