דף הבית >> זכויות במשפט העבודה >> פיטורים והתפטרות >> שלילת פיצויי פיטורים
 
שלילת פיצויי פיטורים
  
האם רשאי מעסיק לשלול מעובד פיצויי פיטורים? באילו נסיבות ניתן לשלול פיצויי פיטורים? האם ניתן לשלול פיצויים פיטורים באופן מלא או לשלול פיצויי פיטורים רק באופן חלקי?
 
בשאלות אלו יעסוק מאמר זה.
 
מהם התנאים הדרושים לשלילת פיצויי פיטורים?
בהתאם לסעיף 16 לחוק פיצויים פיטורים מעסיק רשאי לשלול מעובד פיצויי פיטורים, באופן חלקי או באופן מלא.
התנאי המקדמי המאפשר שלילת פיצויי פיטורים באופן חד צדדי על-ידי המעסיק הוא כי חל  על יחסי המעסיק-עובד הסכם קיבוצי המאפשר שלילת פיצויי פיטורים. באין הסכם קיבוצי שכזה יש לבדוק האם בהסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של העובדים באותו ענף בו עובד, קיימת אפשרות שלילת פיצויי פיטורים.
 
באין הסכם קיבוצי החל על יחסי מעסיק-עובד רשאי בית הדין לקבוע בפסק דין כי פיטורי העובד היו בנסיבות המצדיקות שלילת פיצויי פיטורים, באופן מלא או חלקי, בהתאם להסכם הקיבוצי החל על המספר הגדול ביותר של עובדים, שהוא "הסכם קיבוצי כללי - תקנון העבודה" מיום 19.9.1962 (שתוקן ביום 18.6.1978) שבין התאחדות התעשיינים לבין ההסתדרות הכללית.
 
מהם השיקולים המאפשרים שלילת פיצויי פיטורים?
בהתאם לפסיקת בית הדין הארצי שלילת פיצויי פיטורים תיעשה רק במקרים קיצוניים ביותר, כאשר העובד ביצע מעשים חמורים כגון גניבה, מסירת סודות המעביד, הפרת משמעת חמורה, ועבירה פלילית חמורה.
בהתאם לפסיקה ככל שהמעשים חמורים יותר ומשיקים לתחום הפלילי, או מדובר בעבירות פליליות, כך תגבר הצדקת שלילת פיצויי פיטורים באופן מלא.
יחד עם זאת, ובהתאם לעיקרון המידתיות, נוטים בתי הדין שלא לשלול פיצויי פיטורים באופן מלא אלא באופן חלקי בלבד.
 
מהם השיקולים שלאורם תיבחן ההצדקה שביסוד שלילת פיצויי פיטורים, כפי שפורטו בפסיקה?
השיקולים לחומרה: חומרת המעשים בגינם פוטר העובד; הנזק שנגרם למעביד או שעלול היה להיגרם לו עקב כך, היקפו והשלכותיו; משך הזמן ומספר הפעמים שביצע העובד את מעשיו החמורים; תקופת עבודתו של העובד, מעמדו ותפקידו; מידת הפרת האמון שבמעשה; השפעת התנהגותו של העובד והמעשים בגינם פוטר, על עובדים אחרים ועל יחסי העבודה ;
 
השיקולים לטובת העובד – אופן ביצוע העבודה במהלך תקופת עבודתו של העובד ותרומתו למעביד; משך תקופת העבודה, ועוצמת הפגיעה הצפויה בעובד ובמשפחתו, כתוצאה משלילת פיצויי הפיטורים, במלואם או בחלקם; נסיבותיו האישיות של העובד, לרבות גילו, מצבו המשפחתי, מצב בריאותו ויכולת ההשתכרות העתידית שלו;
 
האם קיימת חובת שימוע טרם שלילת פיצויי פיטורים?
הפסיקה הדגישה, כי על מעסיק, פרטי או ציבורי, לתת לעובד להשמיע את טענותיו מקום בו המעסיק מבקש לפטרו, על מנת לנסות לשכנע את המעסיק בדבר אי צדקת הפיטורים.
חובת מתן זכות שימוע הינו מוגברת מקום בו המעסיק מתכוון לשלול מהעובד פיצויי פיטורים, ואף במקרים אלה יהיה זכאי העובד כי לשימוע יגיע עורך דין מטעמו.
 
כל הזכויות שמורות לאשכנזי טהון עורכי דין.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.
 

Go Back  Print  Send Page

כתובתנו: בית כלל, דרויאנוב 5, קומה 8 תל אביב 63143;טלפון - 077-2013690 פקס - 077-2013220 

כיתבו אלינו: at-lawyers@013.net

כל הזכויות שמורות למשרד אשכנזי טהון עורכי דין. האמור באתר איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
למידע נוסף אנא צרו עימנו קשר.

Site Map  |  Make us your HomePage |  Top
  |  
לייבסיטי - בניית אתרים