מבחנים ליחסי עובד מעביד
 
האם עובד שהעביר למעסיקו בכל חודש חשבונית עבור שכר עבודתו זכאי לפיצויי פיטורים?
 
עובד עבד כ- 20 שנה בחברה וקיבל את שכרו כנגד חשבוניות מס שהוציא למעסיק. בחברה עובדים אחרים המקבלים תלושי משכורת. כעבור 20 שנות עבודה פוטר העובד.
המעסיק מסרב לשלם לעובד פיצויי פיטורים בטענה כי העובד אינו זכאי להם מכיוון ששכרו שולם כנגד חשבוניות ולא תלושי משכורת.
האם העובד זכאי לפיצויי פיטורים וליתר הזכויות להן זכאי עובד במשכורת?
השאלה שיש לבחון היא האם התקיימו יחסי עובד מעביד בין העובד לחברה. שאלה קיום יחסי עובד מעביד תיבחן על-פי מספר מבחנים, והעובדה כי השכר שולם כנגד חשבוניות אינה שוללת קיום יחסי עובד מעביד. להלן נמנה את המבחנים לקיום יחסי עובד מעביד.
המבחן לקיום יחסי עובד מעביד
 
המבחן העיקרי שנקבע בפסיקה לבחינת קיומם של יחסי עובד מעביד הוא  מבחן ההשתלבות:  במסגרת מבחן זה נשאלת השאלה האם מבצע העבודה משתלב בעסקו של נותן העבודה (הפן החיובי). ככל שהתשובה לשאלה ראשונה זו הינה חיובית, נבחן הפן השלילי של המבחן. במסגרת הפן השלילי לבחינת יחסי עובד מעביד, נבחנת השאלה האם מבצע העבודה מנהל עסק עצמאי משלו.
האם מבצע העבודה משתלב בעסקו של נותן העבודה – הפן החיובי
המבחן העיקרי לבחינת שאלת השתלבות בעסק הינה האם עבודתו של העובד חיונית לתפקודה של החברה, והאם הפעולות שביצע העובד היו חלק מהפעולות הרגילות של החברה.
לדוגמא: נקבע כי מנהל חשבונות שהועסק במוסך כנגד חשבוניות הינו עובד של המוסך, בהינתן כי הנהלת החשבונות שביצע הינה חיונית למוסך.
האם מבצע העבודה מנהל עסק עצמאי משלו – הפן השלילי
מבחן זה לבחינת יחסי עובד מעביד מורכב ממספר מבחני משנה:
  • האם העובד עבד במקומות נוספים או היה מעסיק של עובדים? בעניין זה קבעה הפסיקה כי היקף עבודה מצומצם אצל מקבלי עבודה אחרים אינו שולל את אפשרות היותו אדם "עובד" תה"ל ואף לא מצביע על ניהול עסק עצמאי.
  • האם העובד מבצע את העבודה באופן אישי או מספק מחליפים כאשר אינו יכול להגיע לעבודה? באם מספק מחליפים, או קבלני משנה הרי שתגבר הנטייה לראות בעובד עצמאי.
  • האם העובד נדרש לבקש רשות על מנת להיעדר ממקום העבודה, לדוגמא בעת יציאה לחופשה?
  • האם שכרו של העובד גבוה משמעותית משכרו של עובד שכיר בחברה/מפעל? סממן מובהק המעיד על תשלום ל"עצמאי" לעומת "עובד", עוסק בשאלה האם שכרו של נותן עבודה או השירותים גבוה משמעותית מזה המשתלם ל"עובד" מקבל העבודה. אם השכר המשולם גבוה משמעותית הרי שתטה הכף לראות במספק העבודה כ"עצמאי" ולא כ"עובד".
  • מי מספק את כלי העבודה החברה או העובד? ככל שכלי העבודה, התוכנות, או כל ציוד אחר הדרוש לביצוע העבודה מסופק על-ידי החברה כך הכף תטה להכרה ביחסי עובד מעביד.
  • מבחן התלות הכלכלית? – בית הדין קבע כי במקום בו התשובה לשאלות שפורטו לעיל אינה מספקת תשובה חד משמעית באשר לשאלת קיום יחסי עובד מעביד, בית הדין יבחן האם נוצרה תלות כלכלית בין העובד לבין חברה והאם נוצרה תלות בין החברה לבין עובד, כך שזו הסתמכה על שירותיו של העובד. ככל שנוצרה תלות שכזו, הרי שבית הדין יכיר בקיום יחסי עובד מעביד.           
אם בית הדין יפסוק כי מתקיימים יחסי עובד מעביד, הרי שהעובד זכאי לכל הזכויות להלן זכאי עובד המקבל משכורת מהחברה, דוגמת פיצויי פיטורים, דמי הבראה, תמורת חופשה.
זכות זו יש לסייג בכך כי במקרים מסוימים יחויב העובד להשיב את הכספים ששולמו לו ביותר כעצמאי.
 
במאמרנו הבא נבחן באילו מקרים חלה חובת השבה על עובד אשר בית הדין הכיר ביחסי עובד ומעביד בינו ובין החברה.
 
על מנת לבחון האם עובד בחשבוניות זכאי למלוא הזכויות כעובד החברה וכי התקיימו בינו לבין החברה יחסי עובד מעביד, יש להתייעץ עם עו"ד הבקיא בדיני עבודה,ואין באמור לעיל להוות תחליף לייעוץ משפטי.       

הכותבים הם עורכי דין שגיא אשכנזי וענת טהון אשכנזי בעלי משרד עורכי דין אשכנזי טהון העוסק בדיני עבודה ובזכויות עובדים.
 
כל הזכויות שמורות לאשכנזי טהון עורכי דין.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.
 


Go Back  Print  Send Page

כתובתנו: בית כלל, דרויאנוב 5, קומה 8 תל אביב 63143;טלפון - 077-2013690 פקס - 077-2013220 

כיתבו אלינו: at-lawyers@013.net

כל הזכויות שמורות למשרד אשכנזי טהון עורכי דין. האמור באתר איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
למידע נוסף אנא צרו עימנו קשר.

Site Map  |  Make us your HomePage |  Top
  |  
לייבסיטי - בניית אתרים