זכויות עובדים/ות בחגים
א
עובדים אשר שכרם משתלם על בסיס משכורת חודשית קבועה זכאים לשכר בגין ימי החגים ללא תנאים נוספים גם במקום בו ימי החג חלים בשבת. זאת להבדיל מעובדים ששכרם משתלם על בסיס שעתי, אשר זכאים לתשלום דמי חגים רק על פי התנאים אשר יפורטו להלן.

כמה ימי חג עובד זכאי?

עבור עובדים יהודים, ימי חגים המקנים זכאות לתשלום בגינם קבועים בצו ההרחבה (9 ימים במספר):  2 ימי ראש השנה, יום הכיפורים, 2 ימי סוכות, 2 ימי פסח, חג שבועות ויום העצמאות. הזכאות לימי החג נתונה גם למי שאינו יהודי - עובדים מדתות אחרות זכאים למספר זהה של ימי חג, במועדים בהם חלים החגים בהתאם לדתם. יצוין כי עובד שאינו יהודי רשאי לבחור לצאת לחופשת חג בחגים היהודיים, או בחגי עדתו, הכל לפי בחירתו.
 
בהתאם לצו ההרחבה הזכאות עבור עובדים שעתיים לתשלום בגין ימי חג (שאינם חלים ביום שבת אשר בגינם אין זכאות לתשלום) מותנית בתנאים המצטברים הבאים: 

 
  1. העובד עבד במקום העבודה לפחות שלושה חודשים.
  2. העובד עבד ביום שלפני החג וביום שלאחריו אלא אם המעסיק הסכים כי העובד לא יעבוד בימים אלה. לטעמנו, במקום בו אי העבודה בימים הסמוכים לחג נובע בשל אי שיבוץ העובד לעבודה בימים אלה, שלא לפי בקשת העובד, הרי שהדבר יחשב להסכמת המעסיק המקנה זכאות לתשלום בגין ימי החג. על מנת למנוע חוסר בהירות באשר לזכאות לתשלום בגין ימי החג מוצע לעובד לשלוח למעסיק הודעה בכתב לפיה הינו מבקש להשתבץ לעבודה בימים הסמוכים לחג.
ההסדר האמור הינו ההסדר המינימאלי וככל שקיים במקום העבודה הסדר מיטיב מהאמור בתו ההרחבה, במסגרת חוזה עבודה אישי, הסכם קיבוצי ענפי, צו הרחבה ענפי, הסכם קיבוצי מיוחד יש לפעול בהתאם להסדר המיטיב.
 
עבודה בחול המועד  - ימי חול המועד אינם נחשבים ימי חג לצורך תשלום תוספת מיוחדת בגין העבודה בהם.

מהו הגמול בגין עבודה בחגים?
עבור עבודה ביום חג, בדומה לעבודה בשבת, זכאי העובד לתשלום בגובה 150% משכרו. עבור עבודה ביום שבת וביום חג אשר בוצעו מעבר למכסת ה – 43 שעות  השבועיות יש לחשב את שכרו של העובד לפי 175% מהשכר בגין השעתיים הראשונות ו- 200% מהשעה השלישית ואילך בגין השעות שבוצעו מעבר ל – 43 שעות.

האם ימי החג נכללים במניין ימי החופשה?
במקום בו עובד יצא לחופשה מרוכזת ואחד מימי חופשתו הינו יום חג לא ייכלל יום זה במניין ימי החופשה.

על מי מוטל נטל ההוכחה בגין עבודה בימים הסמוכים לחג?
בית הדין קבע כי מקום בו הוכחה מתכונת עבודה באופן סדיר אצל המעסיקה בהתאם לסידור עבודה שנקבע על ידה, חזקה כי העובדות זכאיות לדמי חגים והנטל להוכיח כי הן נעדרו בימים הסמוכים לימי החג שלא בהסכמת המעסיקה מוטל על המעסיקה.

 
 
כל הזכויות שמורות לאשכנזי טהון עורכי דין.
האמור לעיל לא בא במקום ייעוץ משפטי ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.
 
 
 

כתובתנו: בית כלל, דרויאנוב 5, קומה 8 תל אביב 63143;טלפון - 077-2013690 פקס - 077-2013220 

כיתבו אלינו: at-lawyers@013.net

כל הזכויות שמורות למשרד אשכנזי טהון עורכי דין. האמור באתר איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
למידע נוסף אנא צרו עימנו קשר.

Site Map  |  Make us your HomePage |  Top
  |  
לייבסיטי - בניית אתרים